voorpagina redactionele samenvattingen gegevens deelnemers standpunten debat opinie-peiling stemming help over besliswijzer

DE LANGE TERMIJN

Door Erik Bruggink, 1996-11-18 13:10. 1 (gemodereerde) reacties.

= nieuw en ongemodereerd, = gemodereerd, = eens, = oneens, = anders
De oplossing voor het ruimteprobleem bestaat natuurlijk niet. Bovendien vergt het lange
termijn denken behoorlijk wat fantasie. Wel is het mogelijk om denkrichtingen/streefbeelden
aan te geven.

Voor mij staat het als een paal boven water, dat de huidige trend tot globalisering, vrije
markten, neoliberalisme een tijdelijke is. Het is een overreactie op de maakbare samenleving
van de jaren 70. Bent u wel eens met Catootje op de wereldmarkt geweest? En wat was daar
te koop? NIETS. Het is een slimme constructie om de prijs van grondstoffen laag te houden
en buit boeren en leveranciers in de Derde Wereld uit. De grootste welvaart wordt
gerealiseerd in geleide economieen, terwijl er nergens ter wereld een voorbeeld bestaat van
een welvarend land met totale vrijhandel.

Een interessante gedachte voor de toekomst is het inbouwen van traagheid. Op de
conferentie `Doors of Perception 4` over snelheid zijn door diverse deelnemers suggesties
gedaan, zoals Hans Achterhuis en Wolfgang Sachs. Met name Sachs legt de relatie met de
mobiliteit: traagheid inbouwen leidt tot lagere mobiliteit zonder de vrijheid van het individu al te
zeer beknotten. Een vakantiereis naar Californie kan, maar niet om er een paar uur te
vergaderen.

Hans Achterhuis will then look at utopias of speed, and suggest ways we may begin to
build `selective slowness` into our designs for the future. We then ask: can the next phase of
modernity be based on "lightness", a more satisfactory balance between fast and slow? Could
selective slowness be consistent with economic growth and modernity? We take a cue from
developments in Asia, where `life at different speeds` already reigns.... (http:\\www.design-
inst.nl).
Op diverse niveaus, dus ook het provinciale, zal invulling gegeven moeten worden aan het
begrip `traagheid`. Overigens wordt dit ook nu al door de provincie erkent door het
onderscheid tussen hoog- en laagdynamische functies in het streekplan, alleen als puntje bij
paaltje komt, hebben hoogdynamische functies altijd voorrang.

Wat zal de economische ontwikkeling in Brabant op lange termijn zijn?
In ieder geval kunnen we niet lang meer doorgaan op de huidige weg door in rap tempo alle
fossiele energie en waardevolle grondstoffen er door heen te jassen. Het lezen van het `Rijk
van de schaarste` van Hans Achterhuis, was wat dat betreft een eye-opener. Wel zie ik
mogelijkheden om de economie te regionaliseren: bijvoorbeeld door een hoge energieheffing
op brandstof. Dit komt de regionale economie ten goede, omdat de produktie dichter bij huis
gestimuleerd wordt. Ook zie ik positieve ontwikkelingen om dmv de belasting de menselijke
arbeid goedkoper en het gebruik van kapitaalgoederen, grondstoffen duurder te maken.
Regionalisering sluit ook beter aan bij de menselijke maat: sociale, ruimtelijke, maar ook
economische structuren mogen de menselijk maat niet te boven gaan. Overigens is dit geen
utopisch pleidooi om de grenzen dicht te gooien, maar om een trend te promoten. Ook de
landbouw zal van de regionalisering profiteren. Ipv bulkprodukten voor verre markten kan zij
een veel gevarieerder scala aan produkten gaan aanbieden voor een regionale markt. Voor
een goede prijs, met behoud van werkgelegenheid.

Natuur en landschap staan in nauwe relatie met de economische ontwikkeling: traagheid en
regionalisatie zullen meer ruimte bieden voor de ontwikkeling van natuur en landschap. Dat
zal niet vanzelf gaan, maar is met enige stimulans wel kansrijk. Naast de huidige groen
hoofdstructuur zal er ook ruimte zijn voor natuurontwikkeling in de `witte` gebieden.

Gelukkig zijn er debatdeelnemers (Nelleke van Wijk) die betogen dat de woningverdunning en
bevolkingsgroei nu zo onderhand wel voorbij zijn, want zoals mijn stokpaardje luidt: er is in
Brabant geen ruimtetekort, er komen/zijn alleen teveel mensen (en arbeidsextensieve
bedrijven die hele bedrijventerreinen opslokken en waar nauwelijks nog mensen werken)
Geef je eigen reactie.
Reacties op deze bijdrage:

Interessante denkrichting: citaten graag toegankelijk maken!

Dit is een reactie op: Uw oplossingen voor het ruimteprobleem in Brabant.
De volgende reactie hierop is: KORTE TERMIJN.

Terug naar het overzicht van deze discussie.