voorpagina redactionele samenvattingen gegevens deelnemers standpunten debat opinie-peiling stemming help over besliswijzer

Wie de ketel kaatst moet de bal verwachten

Door Erik Bruggink, 1996-11-25 23:58. 1 (gemodereerde) reacties.

= nieuw en ongemodereerd, = gemodereerd, = eens, = oneens, = anders
Enig onderzoek in de archieven van het Brabants Dagblad versterkt mijn twijfel aan het sturend vermogen van de provincie. Niet aan de ten dienste staande instrumenten of het prachtig geformuleerde beleid, maar aan de uitvoering en handhaving van het beleid, dat voor een simpele burger als ondergetekende NIET te begrijpen is.
Als voorbeeld een gedeelte van een artikel uit het BD van 30 december `95:

Analyse: Brabantse aanpak in buitengebied ver weg

951230

ANALYSE
Door Ron Lodewijks
`Brabantse aanpak` in buitengebied nog altijd ver weg


Eerdere onderzoeken van de universiteit van Utrecht en in Zuid-Holland wezen
uit dat in heel Nederland de planologische regels en voorschriften vooral op
het platteland met voeten worden getreden en dat gemeenten veelal bereid noch
in staat zijn een vuist daartegen te maken. Zo bleek laatst weer in de
Peelgemeente Asten. Een Ommelse veehouder werd twee jaar lang geen strobreed
in de weg gelegd bij de bouw van een boerderijvilla met bedrijfshal tegen het
natuurgebied de Berken. En dat terwijl het bestemmingsplan dit verbiedt en de
man geen bouwvergunning had.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze boer zich niets meer aantrok van
een bouwstop die de gemeente hem te elfder ure oplegde en zijn pand in
vliegende vaart afbouwde. Het wekt evenmin verbazing dat de gemeente vervolgens
niet optrad en besloot het illegale bouwwerk te gedogen en via een wijziging
van het bestemmingsplan alsnog te legaliseren. Hiervoor heeft Asten echter
toestemming nodig van de provincie.
Pittig

Het lijkt uitgesloten dat een herhaling optreedt van 1993. Toen kreeg Asten
medewerking van de provincie voor een dubieuze vestiging van drie
glastuinbouwbedrijven in het ganzengebied Het Gevlocht. Tenminste als provincie
nog met het nodige gezag tot de gemeenten wenst te spreken over de handhaving
van bestemmingsplannen. Kennelijk wil zij dat, getuige het verrassend pittige
schrijven dat recent op de Brabantse burgemeesters werd afgevuurd. Gedeputeerde
Staten wezen de lokale gezagsdragers op hun speciale verantwoordelijkheid voor
de totstandkoming en uitvoering van een handhavingsbeleid.
Nalatigheid brengt de integriteit van het openbaar bestuur in gevaar en
leidt tot vergaande aantasting van het leefmilieu, zo kregen de burgemeesters
te horen. Een interessante boodschap ook voor burgemeester T. Hendrickx-Vlaar
van Asten, in de nasleep van de affaire Rucphen uit 1992 waar burgemeester W.
du Chatinier niets deed tegen illegale woningbouw op grote schaal.
GS breiden daarmee een krachtig slot aan een stroperige excercitie die de
provinciale ambtelijke top over handhaving van bestemmingsplannen achter de rug
had met de Vereniging van Brabantse Gemeenten (VBG) en de rijksinspectie
ruimtelijke ordening. In plaats van gemeenten aan de schandpaal te nagelen voor
hun nalatigheid op dit teergevoelige punt, werd via besloten workshops de weg
ingeslagen naar een `Brabantse aanpak` voor handhaving als gezamenlijke
verantwoordelijkheid van overheid en burgers. Het eindverslag van dit project
liet driekwart jaar op zich wachten, staat nochtans bol van het jargon en
ontbeert krachtige conclusies die door Provinciale Staten en gemeenteraden
worden onderschreven. Het dreigt kortom voor kennisgeving in de la te
verdwijnen.

Geef je eigen reactie.
Reacties op deze bijdrage:

Een ketellapper gezocht !

Dit is een reactie op: Reaktie op Bruggink en Wijnands.
De volgende reactie hierop is: Van ketel tot steelband: voorbeelden uit het BD.

Terug naar het overzicht van deze discussie.