= nieuw en ongemodereerd, = gemodereerd, = eens, = oneens, = anders | |
Enig onderzoek in de archieven van het Brabants Dagblad versterkt mijn twijfel aan het sturend vermogen van de provincie. Niet aan de ten dienste staande instrumenten of het prachtig geformuleerde beleid, maar aan de uitvoering en handhaving van het beleid, dat voor een simpele burger als ondergetekende NIET te begrijpen is.
Als voorbeeld een gedeelte van een artikel uit het BD van 30 december `95: Analyse: Brabantse aanpak in buitengebied ver weg 951230 ANALYSE Door Ron Lodewijks `Brabantse aanpak` in buitengebied nog altijd ver weg Eerdere onderzoeken van de universiteit van Utrecht en in Zuid-Holland wezen uit dat in heel Nederland de planologische regels en voorschriften vooral op het platteland met voeten worden getreden en dat gemeenten veelal bereid noch in staat zijn een vuist daartegen te maken. Zo bleek laatst weer in de Peelgemeente Asten. Een Ommelse veehouder werd twee jaar lang geen strobreed in de weg gelegd bij de bouw van een boerderijvilla met bedrijfshal tegen het natuurgebied de Berken. En dat terwijl het bestemmingsplan dit verbiedt en de man geen bouwvergunning had. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze boer zich niets meer aantrok van een bouwstop die de gemeente hem te elfder ure oplegde en zijn pand in vliegende vaart afbouwde. Het wekt evenmin verbazing dat de gemeente vervolgens niet optrad en besloot het illegale bouwwerk te gedogen en via een wijziging van het bestemmingsplan alsnog te legaliseren. Hiervoor heeft Asten echter toestemming nodig van de provincie. Pittig Het lijkt uitgesloten dat een herhaling optreedt van 1993. Toen kreeg Asten medewerking van de provincie voor een dubieuze vestiging van drie glastuinbouwbedrijven in het ganzengebied Het Gevlocht. Tenminste als provincie nog met het nodige gezag tot de gemeenten wenst te spreken over de handhaving van bestemmingsplannen. Kennelijk wil zij dat, getuige het verrassend pittige schrijven dat recent op de Brabantse burgemeesters werd afgevuurd. Gedeputeerde Staten wezen de lokale gezagsdragers op hun speciale verantwoordelijkheid voor de totstandkoming en uitvoering van een handhavingsbeleid. Nalatigheid brengt de integriteit van het openbaar bestuur in gevaar en leidt tot vergaande aantasting van het leefmilieu, zo kregen de burgemeesters te horen. Een interessante boodschap ook voor burgemeester T. Hendrickx-Vlaar van Asten, in de nasleep van de affaire Rucphen uit 1992 waar burgemeester W. du Chatinier niets deed tegen illegale woningbouw op grote schaal. GS breiden daarmee een krachtig slot aan een stroperige excercitie die de provinciale ambtelijke top over handhaving van bestemmingsplannen achter de rug had met de Vereniging van Brabantse Gemeenten (VBG) en de rijksinspectie ruimtelijke ordening. In plaats van gemeenten aan de schandpaal te nagelen voor hun nalatigheid op dit teergevoelige punt, werd via besloten workshops de weg ingeslagen naar een `Brabantse aanpak` voor handhaving als gezamenlijke verantwoordelijkheid van overheid en burgers. Het eindverslag van dit project liet driekwart jaar op zich wachten, staat nochtans bol van het jargon en ontbeert krachtige conclusies die door Provinciale Staten en gemeenteraden worden onderschreven. Het dreigt kortom voor kennisgeving in de la te verdwijnen. |
Geef je eigen reactie. |
Reacties op deze bijdrage: | |
Dit is een reactie op: Reaktie op Bruggink en Wijnands. De volgende reactie hierop is: Van ketel tot steelband: voorbeelden uit het BD. |