voorpagina redactionele samenvattingen gegevens deelnemers standpunten debat opinie-peiling stemming help over besliswijzer

Even op herhaling

Door Erik Bruggink, 1996-11-27 15:22. 1 (gemodereerde) reacties.

= nieuw en ongemodereerd, = gemodereerd, = eens, = oneens, = anders
Uitvoeren

Nergens heb ik beweerd of kunt u lezen, dat gemeenten streekplannen uitvoeren. Wat ik slechts poog aan te geven is, dat de provincie, op haar eigen ro-niveau beleid formuleert in een streekplan. Maar als gemeenten hun bestemmingsplannen na 10 jaar niet herzien of wijzigen (ondanks een wettelijke verplichting hiertoe) dan ontstaat een situatie waarin het enige bindende plan in de ro, het bestemmingsplan, op een gegeven moment erg ver achter begint te lopen op het gewenste beleid. De provincie heeft instrumenten om deze ongewenste situatie tegen te gaan maar maakt daar geen of nauwelijks gebruik van. Zo kan het gebeuren, dat in West-Brabantse gemeenten mammoetvarkensbedrijven zich nog kunnen vestigen, omdat het bestemmingsplan hopeloos verouderd is. In alle nieuwere bestemmingsplannen wordt onderscheid gemaakt tussen een `normaal` agrarisch bedrijf en mammoetbedrijven.

Zelf erkent de provincie ook dat actualisering van bestemmingsplan van groot belang is om het in het streekplan geformuleerde beleid gestalte te geven door de oprichting van BAT: Bestemmingsplan Advies Team.

Ik ben helemaal geen voorstander van Oost-Europese planfiguren, maar als de hoofdlijnen van beleid door de provincie vastgesteld, doorkruist worden door verouderde bestemmingsplannen, heeft de provincie haar verantwoordelijkheid te nemen.

Overigens is het interessant: de gemeenten verwijten de provincie dat ze middels zeer gedetailleerde richtlijnen in de handleiding bestemmingsplannen op de stoel van gemeenten gaan zitten.

Handhaven

Middels het afgeven kan `verklaringen van geen bezwaar` op vrijstellingen van het bestemmingsplan ex art. 19 WRO heeft de provincie ook een taak in de handhaving van het bestemmingsplan.

Concrete voorbeelden:
zie de diverse krantenartikelen in eerdere bijdragen: Asten, Haarsteeg, etc.

Misschien overbodig, maar hieronder nogmaal een deel van de debatbijdrage `KORTE TERMIJN`.

Het beleid zoals vastgelegd in het huidige streekplan is ambitieus. Door allerlei oorzaken
wordt dat nooit in de planperiode gerealiseerd.
Een belangrijke reden is dat de provincie geen maximaal/optimaal gebruik maakt van het haar
ten dienste staande instrumentarium. Als de provincie vindt dat de bestemmingsplannen
moeten worden geactualiseerd roept ze een BAT (bestemmingsplan advies team) van
ambtenaren in het leven, die de gemeenten moeten stimuleren hun verouderde
bestemmingsplan aan het nieuwe streekplan aan te passen. Nou, zegt burgemeester Brokx
(Tilburg) dan in de Volkskrant een aantal jaren terug. `Daar hebben wij helemaal geen
behoefte aan, want dan kan er niets meer.`
Dus gebeurt er niets. Of eigenlijk beter: er gebeurt van alles wat in strijd is met het streekplan,
maar daar heeft provincie nauwelijks vat op.
Als de provincie haar eigen beleid echt serieus neemt, dan geeft ze een opdracht tot
`herziening van het bestemmingsplan` of een inhoudelijke `aanwijzing`, zodat de gemeenten
verplicht zijn hun bestemmingsplan te herzien.
Echter: beide instrumenten worden nooit gebruikt, omdat het de tere relatie tussen provincie
en gemeenten verstoort. De relatief onbekende provinciale politici (meestal voortgekomen uit
de lokale dorpspolitiek) hebben geen enkel belang bij een conflict met het nest waar ze uit
voort komen.
Kortom: provincie wordt na 200 jaar volwassen en laat uw tanden zien. Ga een open debat
aan met de gemeenten, neem uw verantwoordelijkheid (en bemoei u niet met de details, maar
met de hoofdlijnen)

Geef je eigen reactie.
Reacties op deze bijdrage:

Geel voor van Geel, Rood voor de rest !

Dit is een reactie op: Niet helemaal goed geinformeerd.

Terug naar het overzicht van deze discussie.