over besliswijzer voorpagina van de redactie gegevens deelnemers standpunten debat opinie-peiling stemming help


 standpunten

Hoe kan het ruimteprobleem opgelost worden? Het standpunt van

Fietsersbond enfb, afdeling Breda en West-Brabant.

Het ruimteprobleem kan de Fietsersbond niet oplossen. Het bestaat. Agrarisch land onteigenen voor woon- en industriegebieden levert geen ruimte op. Wel kunnen de nieuwe bestemmingen anders worden ingedeeld. Meer bebouwing en bewoning betekent meer mobiliteit. Meer mobiliteit vraagt meer scheiding fiets en auto. Gelijke behandeling van fietser en automobilist in het verkeer. Meer veiligheid in het verkeer en minder slachtoffers, daar zijn onze suggesties op gebaseerd.

Suggestie 1.
Ontwikkel woonwijken alsvolgt: Stap af van de ideeën "Het autootje moet voor de deur", "Een parkeergarage in het centrum moet" en "Openbaar parkeren van motorvoertuigen is gratis". Centraliseer het parkeren in de woonwijk gecombineerd met haltes voor openbaar vervoer. Looptijden naar de bushalte en de auto worden op deze manier concurrerend. Gemotoriseerd verkeer mijden uit de gemeentecentra en verleggen naar de rand. Realiseer in de nabijheid van woonwijken gebieden voor dagrecreatie op fietsafstand. Het leidt tot meer woon- en verblijfsgenot in woonwijk en winkelcentra. Het motto van de overheid "Pak eens een keer de fiets" kan dan werkelijkheid worden. Het milieu? Dat volgt vanzelf.

Suggestie 2.
Een unaniem verbod in alle Brabantse gemeenten voor het parkeren van vrachtwagens en autobussen in woongebieden. Concentreer dit in de industriegebieden. Voorkom hiermee gevaar van calamiteit. Breng dealers en reparatiebedrijven voor motorvoertuigen en grote transportbedrijven over van woongebied naar industriegebied. Het dient de logistiek en de verkeersveiligheid. Daar is iedereen mee gediend.

Suggestie 3.
Recreatie op allerlei gebied in de buitengebieden van Brabant is met het horecagebeuren er rond omheen, naar onze mening, voldoende aanwezig. De grote bestseller in het recreatiegebeuren zijn de fenomenen "de Boerencamping" en "Boerengolflinks". In de buurt van natuurgebieden en zonder deze gebieden wezenlijk aan te tasten stelden de boeren hun erven ter beschikking van de recreatie. Vele Nederlanders stellen dit recreëren op een rustige plaats op prijs en daar gaat het om. En het ermee sparen van de natuur is mooi meegenomen.

Suggestie 4.
Het Brabantse wegennet wordt dikwijls onderbroken door rijkswegen. Sommige wegen daarvan worden doodlopend verklaard. De communicatie in de buurtschap wordt daardoor verstoord. Kilometers omweg komen ervoor in de plaats met als gevolg meer autoverkeer. Hou het bestaande wegennet in stand door ondertunneling of overbrugging. Doe dit tenminste voor de bewoners, de recreatieve en doorgaande fietsers. Ze zijn er blij mee.

Suggestie 5.
In Brabant komen veel natuurkern- en natuurontwikkelingsgebieden voor. Deze gebieden hebben veel te lijden van gemotoriseerd sluipverkeer. Mens en dier worden niet ontzien. De wegconstructies worden door de te zware belasting ernstig beschadigd. Maak deze gebieden maximaal geschikt voor recreatief en doorgaand fietsverkeer en minimaal voor autoverkeer. Lukt dat niet dan zijn de aanleg van gescheiden fietspaden in deze gebieden hard nodig. Nog steeds worden aantrekkelijke bos- en heidegebieden aangewend voor ontginning, wegen, bebouwing, en betaalde recreatie. Gemotoriseerd verkeer op verharde en onverharde bos- en heidewegen is nog steeds usance. De ruimte die de natuur nog heeft kalft steeds meer af. Stiekum gaat het door. Stukje bij beetje. Hier een stukje bos, daar een stukje natuur, "Het moet kunnen" vindt men! Maar voor hoe lang kan dat nog?

Suggestie 6.
Veel doorgaande wegen in Brabant waren vroeger uitgevoerd met gescheiden of aanliggende fietspaden. In de loop van de tijd zijn de fietspaden nogal eens aan het fietsverkeer ontfutseld en vervangen door parallelwegen. Paralellwegen zijn sluipsnelwegen! Voor fietsers, voetgangers en aanwonenden zijn ze zeker niet veilig. Vele parallelwegen zijn daarom, om redenen van verkeersveiligheid geknipt om doorgaand autoverkeer te weren. Daarom, voorzie de autoweg van in- en uitvoegstroken, laat de vrijliggende fietspaden in stand en voer het kruispunt uit met een verkeersregelinstallatie met rondgaand groen voor fietsers.

Suggestie 7.
Bewegwijzering voor fietsers in Brabant heeft lacunes. Dat is jammer. Bij en in de hoofdstad 's-Hertogenbosch liep de fietstocht vast. We waren de weg bijster. De doorgaande weg naar Waalwijk was niet te vinden! Het doorgaande netwerk van fietspaden in Brabant vertoonde ook al hiaten! Ineens hield het na 's-Hertogenbosch op! Dit is kenmerkend voor de provincie. Ineens houdt het op! "Brabant op de fiets" promootte het provinciebestuur met elan in december 1993. Met het 200-jarig bestaan van Brabant lijkt het fiets-elan verdwenen. Daarom: completeer de fietsbewegwijzering, verbind de doorgaande fietspaden en pleeg onderhoud aan het bestaande netwerk van fietspaden.

Suggestie 8.
Raakt de ruimte in Brabant op? Dit wordt het beste gedemonstreerd door de acht meter hoge spoordijk voor de HSL genaamd "De Brabantse Barrière". Deze Barrière gaat Brabant doorklieven van noord naar zuid dwars door de woongebieden van de agglomeratie Breda en Zevenbergschenhoek. Over op rakende ruimte gesproken! Voor de bewoners in Brabant hoeft de HSL niet. Voor de TGV genaamd Thalys ook niet. Die rijdt al via Roosendaal. En als de HSL dan toch moet dan door een tunnel tegelijk met de te verbreden A16 zo vinden de Brabanders. Dat wil de minister weer niet! Hier ligt een grote uitdaging voor het provinciebestuur op het gebied van de provinciale ruimtelijke ordening. Wat in Holland en Gelderland wel mogelijk is op het gebied van ruimtelijke ordening en spoorwegbouw moet toch ook in Brabant mogelijk zijn! "Alles in één tunnel." Dat willen de meeste Brabanders. Spaar natuur en bewoners. Pak de uitdaging. Pak deze suggestie!

Suggestie 9.
Ga door met de herinrichting van gebieden in Brabant zoals de stroomgebieden van de Dommel, de Weerijs en de Mark en het beschermen van de Kamthoutse heide in samenwerking met onze Belgische buren. Maak deze gebieden maximaal geschikt voor recreatief en doorgaand fietsverkeer en minimaal toegankelijk voor autoverkeer. Bescherm de noordelijke gebieden langs de rivieren en houdt 's-Hertogenbosch vrij van de Maas. De op een na meest geïndustrialiseerde provincie van Nederland behoeft tenslotte niet al haar gronden op te offeren aan de mallemolen van de industrie en woningbouw. Eens is er een einde.

Tenslotte: Wij fietsten het traject Breda, Moerdijk, langs Amer en Maas, via Ravestein, Grave Cuyk en Gennep en vervolgens via Haps, Grave, 's-Hertogenbosch, Langstraat, Sprang Capelle, en Oosterhout weer terug naar Breda. Fiets het traject Grave / 's-Hertogenbosch. Fiets over de Bredaseweg in Tilburg naar het stadscentrum van de zo geroemde fietsstad Tilburg. Het is één openbaring maar let op uw veiligheid. U bent gewaarschuwd!

Hoe denkt deze organisatie over het ruimteprobleem?

Meer informatie over deze organisatie

Andere organisaties met hun oplossingen