over besliswijzer voorpagina van de redactie gegevens deelnemers standpunten debat opinie-peiling stemming help


 standpunten

Raakt de ruimte in Brabant op? Het standpunt van …

Provincie Noord-Brabant

De ruimte is schaars in Nederland, ook in Noord-Brabant. Dat vindt het Noord-Brabants provinciebestuur. Die schaarste komt voort uit de vele verschillende wensen en belangen van mensen. Die willen wonen, werken, recreëren, autorijden... Allemaal in datzelfde stukje Nederland.

Enkele voorbeelden maken duidelijk wat er gebeurt in Noord-Brabant. We tellen 508.000 hectaren...

  • Het aandeel natuurterrein is teruggelopen van 119.000 hectare (in 1900) tot 13.500 nu. Ofwel: we hebben aan natuur in Brabant nog 2,6 % over.
  • Het aantal huizen is sinds het begin van deze eeuw acht maal zo groot geworden: van 111.000 tot 888.000. Het aantal inwoners is in die tijd verviervoudigd tot 2,3 miljoen. Per huis wonen dus steeds minder mensen.
  • Industrieterrein: van '67 tot '77 groeide dat areaal met bijna 2000 hectare. Van '85 tot '89 met 3800 hectare. Een groei-versnelling met factor vijf.
  • Nog steeds is de landbouw de grootste grondgebruiker in de provincie. Maar haar aandeel neemt in gestaag tempo af. Van 362.000 in 1967 tot 326.000 nu.
  • Sportterreinen nemen steeds meer ruimte in: in 1973 waren daar 700 hectare voor bestemd, in 1989 was dat gegroeid tot 4300. Een teken aan de wand: het is blijkbaar moeilijk geworden zo maar ergens een balletje te trappen...

Vergelijk het met het inrichten van uw woonkamer. Leeg lijkt hij groot genoeg. Maar dan komen de afwegingen: die riante bank zou daar goed staan, maar hoe zetten we dan de tafel neer, en de kast komt wel erg imposant over, en er moet ook nog ruimte zijn voor de planten... Je moet tussendoor ook nog kunnen lopen trouwens! Daar kom je als bewoners, in klein gezelschap soms al moeilijk uit, maar je moet wel.

Er zijn 2,3 miljoen mensen bezig met de inrichting van Brabant, en dat aantal groeit nog steeds. Hun wensen zijn heel verschillend, hun belangen vaak tegenstrijdig. Er moeten ingewikkelde vragen opgelost worden.

Terug naar de woonkamer: als de bank niet meer bevalt gooien we hem eruit. Winkels en modellen genoeg. We hoeven slechts te schipperen tussen prijs en model.

Kies je voor de bouw van een woonwijk, dan staat die daar generaties lang. In termen van een mensenleven: voor de eeuwigheid. Dat vraagt grote zorgvuldigheid in de besluiten die we nu nemen. Die hebben hun uitwerking tot ver in de volgende eeuw.

We kopen een grotere kast, maar dan moet die grote plantenbak eruit. En die ficus hebben we al tien jaar, hij staat er zo mooi...

De aanleg van een bedrijventerrein kan ten koste gaan van landbouwgrond; een woonwijk neemt een hap uit heidelandschap. Het aantal belangen dat strijdt om dezelfde ruimte stijgt. Dat uit zich ook in steeds meer en steeds hardere gevechten om de ruimte. Mensen zien het probleem dichterbij komen.

Als het gezin groter wordt hebben we meer van alles nodig: andere stoelen, een tafeltje extra, een speelhoek...

Om iedereen die wil wonen in Brabant daarvoor de mogelijkheid te bieden moeten er de komende twintig jaar nog 200.000 woningen bijgebouwd worden. Gevoegd bij de 875.000 bestaande betekent dat een oppervlakte zo groot als de stad Eindhoven erbij!

Soms groei je uit je woning. Als die voor je gevoel te klein wordt moeten we kiezen. Kleinere meubels, minder planten, klapstoelen... Of, als we het geld ervoor hebben, kijken we naar een grotere woning... Mooi gelegen, rustig, in het groen.

Maar: in Noord-Brabant moeten we het met de gegeven ruimte doen. We zitten aan de grenzen van onze mogelijkheden. Tenminste, als we Brabant ook in de toekomst leefbaar willen houden. Daarvoor kiest de provincie.

En lege ruimte in je woonkamer is ook mooi...

Versnippering en auto's
Wonen en werken en voorzieningen als winkels of theaters liggen vaak ver uit elkaar. Dus pakken we de auto. Gevolg daarvan is weer een doorsnijding van het landschap door steeds meer wegen: de genoemde versnippering. Vestiging van bedrijven langs snelwegen lokt ook autoverkeer van de werknemers en transportbedrijven uit. Daarbij is het openbaar vervoer in Brabant minder ontwikkeld dan in de rest van Nederland. Uiteindelijk leidt dat alles tot de enorme toename van het autogebruik in Brabant. Nog steeds groeit in Brabant het autobezit en verkeer het snelst van heel Nederland.

Meer provinciale informatie over ruimtelijke ordening en het Streekplan

Hoe is het ruimteprobleem op te lossen?

Vrije tekst voor debat

Meer informatie over deze organisatie

Overzicht van alle organisaties met hun standpunten