voorpagina redactionele samenvattingen gegevens deelnemers standpunten debat opinie-peiling stemming help over besliswijzer

De dominantie van de "verkeersruimte" moet worden beperkt

Door P.A.G. van den Ing, 1996-11-13 20:09. 2 (gemodereerde) reacties.

= nieuw en ongemodereerd, = gemodereerd, = eens, = oneens, = anders
De dominantie van de verkeersinfrastructuur is naar mijn mening net als voor de heer van Geel een belangrijk aspect in de discussie. Dat de ruimte opraakt is een nogal abstracte formulering. De ruimte waarbinnen wij ons voortbewegen raakt echter heel aantoonbaar op.
De vraag is: zijn wij bereid deze ruimte uit te breiden. Waardering van leefbaarheid wordt voor een belangrijk deel bepaald door de hoeveelheid verkeer op de wegen binnen en buiten de stedelijke omgeving.

Brabant gaat steeds meer de rol van overloopgebied voor de Randstad krijgen. Bedrijven vestigen zich hier. Tegelijkertijd blijven mensen die een baan in de Randstad vinden in Brabant wonen. Naast het toenemende doorgaande vrachtverkeer zijn de Brabanders ook zelf een bepalende factor in het ruimtegebruik op de wegen. Met name in het woon-werkverkeer is gebleken dat in vergelijking met andere provincies, de bereidheid in Brabant om minder individueel de auto te gebruiken klein is.

Om het huidige niveau van leefbaarheid in Brabant te handhaven of zelfs te verbeteren is het van groot belang dat wij als bewoners serieus zoeken naar alternatieven voor vermijdbaar individueel autogebruik.
Van de gezamenlijke overheden kan worden verwacht dat daarvoor de juiste faciliteiten worden geleverd. De provincie heeft daarbij een belangrijke coordinerende rol, aangezien men zich niet uitsluitend binnen gemeentegrenzen voortbeweegt
Geef je eigen reactie.
Reacties op deze bijdrage:

individueel autogebruik
Kanalen en sporen

Dit is een reactie op: Reactie op Zandbak .
De volgende reactie hierop is: Wie heeft het over auto`s?.

Terug naar het overzicht van deze discussie.