voorpagina redactionele samenvattingen gegevens deelnemers standpunten debat opinie-peiling stemming help over besliswijzer

Oplossing 1

Door J.J.A.C. Geene, 1996-11-13 23:59. 1 (gemodereerde) reacties.

= nieuw en ongemodereerd, = gemodereerd, = eens, = oneens, = anders
Wat is Ruimtelijke Ordening
Het huidig systeem van RO is star geworden doordat we alles in detail hebben willen regelen met behulp van een uitgebreid ambtenaren apparaat dat daarna onvoldoende gecontroleerd hun eigen koers is gaan varen met behulp van de vele wetten, regels en voorschriften.
RO moet flexibel zijn en ruimte geven aan nieuwe ontwikkelingen.
RO is een beleidsinstrument maar door de huidige procedures traag en onbruikbaar. Uiteraard is inspraak noodzakelijk maar die kan efficienter. Procederen tot de kroon is voor hele volksstammen een hobby geworden met als resultaat dat er geen resultaat is.
En beleid maken heren politici is uw taak daarvoor bent u ingehuurd. Laat u eerst adviseren door uw ambtenaren die tenslotte de specialisten moeten zijn op hun gebied en ga vervolgens met uw visie de boer op en luister wat uw achterban, de dagelijkse praktijk, te vertellen heeft. Doe dat op uw niveau provinciaal, gewestelijk, lokaal, wijkniveau. En niet alleen in de verkiezingstijd. Neem dan een beslissing en stel die op tijd bij, u wordt geacht een professionele bestuurder te zijn en geen goed willende hobbyist.

Verdelen van ruimten is keuzes maken.
a] Groen
Groene hoofdstuctuur praktisch houden. Brabant hoeft geen Nationaal Park te worden.
Derhalve geen uitbreiding van natuurgebieden.

b] Wegen
Door onze geografische ligging moet alle export naar het zuiden en het zuidoosten door onze provincie. Daar moeten "tijdelijke" voorzieningen voor getroffen worden immers momenteel is het via de weg transporteren de meest economische en effectiefste methode.
Futurologen voorspellen een tunnelsysteem waardoor containerwagons dag en nacht kunnen rijden en via lokale overslagstations regionale distributie via de weg plaats vindt. Een grote ontlasting van de wegen derhalve in de nabije toekomst.
Het transporteren van grote bulk goederen kan zeer voordelig via het water gebeuren.

Door een relatief duur en inefficient openbaar vervoer is men welhaast verplicht de auto te pakken en via een continue file zich naar zijn werk, sport of recreatie bestemming te begeven.
Ook hier geeft de toekomst via sensor gestuurde electro-auto`s de oplossing waardoor er kompact en snel verplaatst kan worden zonder een gigantische uitbreiding van het wegennet.

c] Bedrijfsterreinen.
Clusteren en bereikbaarheid zijn de toverwoorden nu en in de toekomst. Maar houdt de terreinen om de stad op schaal. Spreiding in het landschap aan de rand van de stedelijke bebouwing van deze clusters is noodzakelijk en dat is geen versnippering.
Het is niet uitgesloten dat een aantal van die bedrijfsaktiviteiten ondergronds gaan gebeuren zoals eerder al is gesuggereerd. Dit is echter alleen economisch haalbaar indien deze vorm van bouwen in heel west-europa plaats vind.
Moerdijk en andere aan te wijzen terreinen geschikt maken en houden voor de grote industrie.

d] Kantoren
Door de moderne communicatie middelen zal een groot aantal kantoor functies via thuiswerk gerealiseerd kunnen worden. Dit vergt aanpassingen op velerlei gebieden niet op de laatste plaats voor het gezin en de behuizing.
Dit betekent een ontlasting van het woon-werk verkeer en zal een rigoreuze renovatie betekenen voor de traditionele kantoren. Een recent voorbeeld is het kantoor in Tilburg.
Dit betekent voor de middellange termijn dat er geen behoefte zal zijn aan grote toevoegingen van kantoorgebouwen.
Indien er sprake is van een kantoor zullen er twee type locaties naast elkaar blijven bestaan: de snelweglocatie en de stationslocatie.

e] Woningbouw
De verschillende woonconsumenten zullen hoe dan ook gehuisvest moeten worden waarbij de gemiddelde bezetting per woning nog drastisch zal afnemen. Zorg in ieder geval dat het gezin in een grondgebonden woning met een tuin kan wonen en laat de een en tweepersoons huishoudens afhankelijk van hun leeftijd,voorkeur en draagkracht in de binnenstad of de buitenwijk wonen.
De recreatieve stad kan compact, veilig en divers van gemixte functies worden ontwikkeld indien we onze bouwvoorschriften, wetten en verordeningen uitvoerbaar en praktisch maken.
Zorg dat de woningen nog beter geisoleerd worden waardoor het wooncomfort wordt vergroot en het energiegebruik beperkt wordt. Overigens zijn er momenteel al bouwsystemen op de markt waarbij het jaarlijks gasverbruik niet meer als 500 m3 bedraagt

f] Landbouw
Ook hier is clusteren van sommige type bedrijven noodzakelijk waarbij landschappelijk zorgvuldig moet worden gepland. Laat de boer eveneens als rentmeester optreden van de aanliggende natuurgebieden.

g] Sport en Recreatie
Zorg primair voor voldoende sportterreinen in parkachtige omgevingen die in en om de stad worden gesitueerd.
Stimuleer meer recreatie in de binnenstad. Dit bevordert het intensiever ruimtegebruik rond de klok.
Alleen die vormen van recreatie in het buitengebied die absoluut niet in de binnenstad past.
Stel in ieder geval een maximum aan campings en laat eventuele groei versnipperd bij de boer plaats vinden.
Geef je eigen reactie.
Reacties op deze bijdrage:

Oplossing 2

Dit is een reactie op: Uw oplossingen voor het ruimteprobleem in Brabant.
De volgende reactie hierop is: Brabant is verder bouwen aan meer stad en meer landschap.

Terug naar het overzicht van deze discussie.