voorpagina redactionele samenvattingen gegevens deelnemers standpunten debat opinie-peiling stemming help over besliswijzer

de middellange termijn

Door Erik Bruggink, 1996-11-22 16:37. 0 (gemodereerde) reacties.

= nieuw en ongemodereerd, = gemodereerd, = eens, = oneens, = anders
Zoeken naar traagheid.
Het ruimtelijke aspect ivm welzijn heeft enerzijds te maken met de behoefte aan rust, stilte,
geringe verkeersdruk met name op het platteland, anderzijds met een veilige en leefbare
openbare ruimte in de stedelijke gebieden. Ook afremming van de mobiliteit reken ik hiertoe.

Op welke onderdelen van het beleid kan traagheid worden ingebouwd?
Voor de hand ligt om traagheid in de eerste plaats voor de laagdynamische functies gestalte
te geven: extensieve recreatie, natuur, grondgebonden landbouw, waterwingebieden.
Hoe? Bijvoorbeeld: afsluiten van dijken en plattelandswegen voor doorgaand gemotoriseerd
verkeer. Behoud van onverharde wegen. Accent op behoud en toename van traagheid.

Selectief vertragen bij hoogdynamische functies. Daar vertragen waar een ongebreidelde
versnelling leidt tot ongewenste sociale, economische en milieu-effecten.
Autosnelwegen NIET verbreden, maximumsnelheid 100 km, geen vliegverkeer op de korte en
w|s o, hoge provinciale bijdrage voor de wegenbelasting. Stimulering vervoer over het
water (toch de Zuid-Willemsvaart verbeteren). Verder gaan op ingeslagen wegen:
binnensteden onaantrekkelijk maken voor de auto, maar wel goede ov-voorzieningen
aanbieden.

Reversibel bestemmen.
In de ruimtelijke ordening betekenen sommige functies een `eeuwigdurende` claim op de
grond: bebouwing, infrastructuur, industrie. Andere functies zijn erg gemakkelijk te
veranderen: landbouw, natuur. Mijn voorstel is om sommige ruimteclaims steeds meer tijdelijk
te honoreren. De lichte stedenbouw van Van Putten bijvoorbeeld, maar dit kan natuurlijk ook
voor bepaalde categorieen lichte bedrijventerreinen. Niet duurzaam bouwen, maar 100%
recyclebaar bouwen.
Dit moet binnen een plan dat in hoofdlijnen de lange termijnontwikking voor Brabant schetst
(zoals voorgesteld door Jeroen Baeten).

Regionalisering.
Regionalisering als tegenhanger van globalisering. Het gaat niet om absoluut eindbeeld, maar
om de huidige trends om te buigen. Transportlijnen verkorten. Voedsel/landbouwprodukten zo
dicht mogelijk bij huis telen. Basisbehoeften zo dicht mogelijk bij huis produceren. Dit betekent
niet alleen milieuwinst, maar ook behoud/versterking van de regionale economie, geringere
afhankelijkheid voor schommelingen op de wereldmarkt. Het stelt nieuwe eisen aan de
landbouwer: geen bulkprodukten, maar de teelt van een kwalitatief hoogwaardig, divers
voedselpakket. Voorbeeld: honderden soorten Belgisch bier versus 5 Hollandse pilsmerken.
De Franse kaasjes versus de Edammer en de Goudse kaas. Van de consument wordt een
reeele vergoeding gevraagd. Dit betekent een lagere veedichtheid, maar meer toegevoegde
waarde en kennis per produkt.

Randvoorwaarden:
Een aantal ontwikkelingen zal slechts plaats kunnen vinden indien er ondersteuning is vanuit
het rijks-, gemeente-, maar ook Europees beleid. De provincie moet beter dan voorheen
communiceren met rijk en gemeenten.

Een zwaardere rol in het ruimtelijk beleid betekent een veel opener debat met gemeenten. De
hoofdlijnen vh ruimtelijk beleid worden door de provincie bepaald. Dus ieder bestemmingsplan
dat flagrant in strijd is met deze hoofdlijnen moet binnen een redelijke termijn worden
aangepast.

Ook moet de provincie meer vuurwerk leveren richting Den Haag: eisen aan kwaliteit en
uitvoerbaarheid van het rijksbeleid. Twee of drie ministeries plegen 15 a 20 soms
tegenstrijdige beleidscategorien op een gebied als de Loonse en Drunense Duinen te leggen:
van stiltegebied, WCL-gebied, drinkwaterwinning, nationaal park in oprichting, tot blauwe
koers. Komt u maar terug met een geintegreerde, lange termijn visie op hoofdlijnen, dan
zorgen wij wel voor de vertaling naar provinciaal beleid.

Daarnaast is het van belang dat (middels rijksbeleid) de arbeidslasten worden verlaagd ten
kosten van de lasten op kapitaal en grondstoffen. Zo is het van belang dat niet het inkomen
v.d. burger belast wordt, maar zijn/haar consumptie.
Geef je eigen reactie.
Reacties op deze bijdrage:

Er zijn geen reacties

Dit is een reactie op: Uw oplossingen voor het ruimteprobleem in Brabant.
De volgende reactie hierop is: Redactie Besliswijzer: Samenvatting week 3 (deel 1).

Terug naar het overzicht van deze discussie.