= nieuw en ongemodereerd, = gemodereerd, = eens, = oneens, = anders | |
Zoeken naar traagheid.
Het ruimtelijke aspect ivm welzijn heeft enerzijds te maken met de behoefte aan rust, stilte, geringe verkeersdruk met name op het platteland, anderzijds met een veilige en leefbare openbare ruimte in de stedelijke gebieden. Ook afremming van de mobiliteit reken ik hiertoe. Op welke onderdelen van het beleid kan traagheid worden ingebouwd? Voor de hand ligt om traagheid in de eerste plaats voor de laagdynamische functies gestalte te geven: extensieve recreatie, natuur, grondgebonden landbouw, waterwingebieden. Hoe? Bijvoorbeeld: afsluiten van dijken en plattelandswegen voor doorgaand gemotoriseerd verkeer. Behoud van onverharde wegen. Accent op behoud en toename van traagheid. Selectief vertragen bij hoogdynamische functies. Daar vertragen waar een ongebreidelde versnelling leidt tot ongewenste sociale, economische en milieu-effecten. Autosnelwegen NIET verbreden, maximumsnelheid 100 km, geen vliegverkeer op de korte en w|s o, hoge provinciale bijdrage voor de wegenbelasting. Stimulering vervoer over het water (toch de Zuid-Willemsvaart verbeteren). Verder gaan op ingeslagen wegen: binnensteden onaantrekkelijk maken voor de auto, maar wel goede ov-voorzieningen aanbieden. Reversibel bestemmen. In de ruimtelijke ordening betekenen sommige functies een `eeuwigdurende` claim op de grond: bebouwing, infrastructuur, industrie. Andere functies zijn erg gemakkelijk te veranderen: landbouw, natuur. Mijn voorstel is om sommige ruimteclaims steeds meer tijdelijk te honoreren. De lichte stedenbouw van Van Putten bijvoorbeeld, maar dit kan natuurlijk ook voor bepaalde categorieen lichte bedrijventerreinen. Niet duurzaam bouwen, maar 100% recyclebaar bouwen. Dit moet binnen een plan dat in hoofdlijnen de lange termijnontwikking voor Brabant schetst (zoals voorgesteld door Jeroen Baeten). Regionalisering. Regionalisering als tegenhanger van globalisering. Het gaat niet om absoluut eindbeeld, maar om de huidige trends om te buigen. Transportlijnen verkorten. Voedsel/landbouwprodukten zo dicht mogelijk bij huis telen. Basisbehoeften zo dicht mogelijk bij huis produceren. Dit betekent niet alleen milieuwinst, maar ook behoud/versterking van de regionale economie, geringere afhankelijkheid voor schommelingen op de wereldmarkt. Het stelt nieuwe eisen aan de landbouwer: geen bulkprodukten, maar de teelt van een kwalitatief hoogwaardig, divers voedselpakket. Voorbeeld: honderden soorten Belgisch bier versus 5 Hollandse pilsmerken. De Franse kaasjes versus de Edammer en de Goudse kaas. Van de consument wordt een reeele vergoeding gevraagd. Dit betekent een lagere veedichtheid, maar meer toegevoegde waarde en kennis per produkt. Randvoorwaarden: Een aantal ontwikkelingen zal slechts plaats kunnen vinden indien er ondersteuning is vanuit het rijks-, gemeente-, maar ook Europees beleid. De provincie moet beter dan voorheen communiceren met rijk en gemeenten. Een zwaardere rol in het ruimtelijk beleid betekent een veel opener debat met gemeenten. De hoofdlijnen vh ruimtelijk beleid worden door de provincie bepaald. Dus ieder bestemmingsplan dat flagrant in strijd is met deze hoofdlijnen moet binnen een redelijke termijn worden aangepast. Ook moet de provincie meer vuurwerk leveren richting Den Haag: eisen aan kwaliteit en uitvoerbaarheid van het rijksbeleid. Twee of drie ministeries plegen 15 a 20 soms tegenstrijdige beleidscategorien op een gebied als de Loonse en Drunense Duinen te leggen: van stiltegebied, WCL-gebied, drinkwaterwinning, nationaal park in oprichting, tot blauwe koers. Komt u maar terug met een geintegreerde, lange termijn visie op hoofdlijnen, dan zorgen wij wel voor de vertaling naar provinciaal beleid. Daarnaast is het van belang dat (middels rijksbeleid) de arbeidslasten worden verlaagd ten kosten van de lasten op kapitaal en grondstoffen. Zo is het van belang dat niet het inkomen v.d. burger belast wordt, maar zijn/haar consumptie. |
Geef je eigen reactie. |
Reacties op deze bijdrage:
Er zijn geen reacties |
|
Dit is een reactie op: Uw oplossingen voor het ruimteprobleem in Brabant. De volgende reactie hierop is: Redactie Besliswijzer: Samenvatting week 3 (deel 1). |