over besliswijzer voorpagina van de redactie gegevens deelnemers standpunten debat opinie-peiling stemming help


 standpunten

Hoe kan het ruimteprobleem opgelost worden? Het standpunt van

De Kleine Aarde

Waar moet het heen?

Op grond van de door haar bij de vorige vraag ter discussie gestelde thema's: landgebruik, autoverkeer en woningbouw wil De Kleine Aarde de volgende opmerkingen plaatsen.

Het zou verhelderend zijn de 'Ecologische voetafdruk', zoals prof. W. Rees uit Canada het noemt, van Noord-Brabant in kaart te brengen. Daaruit komt een indicatie voor het areaal dat de provincie nu in totaal gebruikt. Op basis daarvan kan een ruimte-debat gevoerd worden over de vraag hoe we in Brabant een ontwikkeling kunnen stimuleren die tegemoet komt aan een rechtvaardiger verdeling van de 'milieugebruiksruimte', de term die prof. J. Opschoor ervoor introduceerde, en die tevens een duurzaam, multifunctioneel gebruik van de ruimte en de bodem tot gevolg heeft.

Naast de importen, is het ook relevant te analyseren hoeveel ruimte in eigen provincie voor dierlijke voeding, zoals mais, wordt gebruikt. Meer productie van voedsel voor menselijke consumptie, o.a. granen, is duurzamer en ook landschappelijk interessant vanwege toegenomen variatie. Een voeding met minder vlees en meer plantaardige producten zal veel ruimte en milieu sparen, en bovendien de gezondheid van mensen ten goede komen.

De groei van het autoverkeer is niet alleen ecologisch rampzalig, ook economisch kosten de files met non-actieve werknemers, zakenlui, chauffeurs en anderen de samenleving miljarden.

Fundamenteel is de vraag in hoeverre een distributieland als Nederland, waarin Brabant een groeiend aandeel inneemt, past in een duurzame ontwikkeling.

Zeker is dat transportstromen omgebogen moeten worden. Minder verkeer over de weg, meer openbaar vervoer. Miljarden investeringen kunnen beter dienen voor snelle verbetering van het openbaar vervoer, dan voor het verplaatsen van de files.

Overigens zullen besluiten omtrent grote infrastructurele projecten helder genomen moeten worden. Stellingnames over bv de HSL zijn ecologisch en economisch gezien discutabel.

Zoals in de bijdrage over het ruimtegebruik in Brabant al gesteld vragen openbaar vervoer en de fiets in verhouding veel minder ruimte. De helft van het autogebruik dient voor korte ritjes. Het zou dus goed zijn die middelen van transport in het beleid letterlijk en figuurlijk voorrang te verlenen. Aanvullend ontmoedigingsbeleid kan bestaan uit verlaging van de norm voor parkeerplaatsen in woonwijken en het aantal parkeerplaatsen in centra van gemeenten terugdringen. Daarmee gepaard moet het bevorderen van alternatieven gaan: goede fiets-infrastructuur, bevorderen van gedeeld autogebruik en -bezit, comfortabel openbaar vervoer.

Tenslotte wil De Kleine Aarde een flexibeler gebruik van bestaande panden en toekomstige huizen bevorderen. Flexibeler bouw biedt meer mogelijkenheden voor aanpassing van woningen naar het aantal gebruikers, maar ook voor combinatie van wonen en werken.

Hoe denkt deze organisatie over het ruimteprobleem?

Meer informatie over deze organisatie

Andere organisaties met hun oplossingen