voorpagina redactionele samenvattingen gegevens deelnemers standpunten debat opinie-peiling stemming help over besliswijzer

vervoerscorridor: verwerpelijke gedachte

Door Nelleke van Wijk, 1996-11-17 19:55. 0 (gemodereerde) reacties.

= nieuw en ongemodereerd, = gemodereerd, = eens, = oneens, = anders
Verbindingen zijn vanouds aangelegd om van A naar B te komen. Tegenwoordig wordt steeds meer het idee geopperd om deze vervoersassen het uitgangspunt te laten zijn van verstedelijking.
Ik vind, dat als we uitgaan van deze gedachte, we verkeerd bezig zijn. Het is helemaal niet zo dat er in de volgende eeuw nog zoveel gebouwd moet worden, als wel eens wordt aangenomen. In de Brabantse steden wordt nog vaak van verouderde getallen uitgegaan. Het ministerie van VROM gaf deze week nog aan, dat de dorpen eigenlijk niet of alleen nog maar voor ouderen mogen bouwen, niet alleen vanwege het ruimtegebruik door de dorpen, maar om te voorkomen dat de VINEXlokaties niet volgebouwd worden.
Kortom: de bevolkingsgroei is laag; de verdunningquotient is al bijna bereikt; overloop uit de randstad is niet inzet van rijksbeleid.
Waar moet er dan gebouwd worden, en waarom en voor wie? Op de VINEXlokaties in dichtheden van minimaal 35 woningen per ha. En er moet creatiever gebouwd worden. Verder zal dorps- en stadsvernieuwing steeds meer een rol gaan spelen om adequaat op de woonvraag te antwoorden. Dus voor ruimtevraag na de VINEXlokaties, moet er veel meer binnen de stedeleijke regio`s gekeken worden, dus vernieuwing in de steden en dorpen zelf, dan dat de vervoersassen in beeld moeten komen, om het landschap door bebouwing verder te verpesten.
Geef je eigen reactie.
Reacties op deze bijdrage:

Er zijn geen reacties

Dit is een reactie op: Een visie voor de lange termijn is noodzaak.
De volgende reactie hierop is: elk schaalniveau zijn patroon/het nieuwe brabantse karakter.

Terug naar het overzicht van deze discussie.